Budaya, Momen, Bakat, Trend – Bermula di TikTok!

TikTok, aplikasi video pendek dengan misi untuk menginspirasi kreativiti dan membawa kegembiraan, akan melancarkan kempen #ItStartsOnTikTok perdana pada 15 September 2020. Kempen ini meraikan tren, cerita, lagu dan perbualan yang bermula di TikTok dan meletup menjadi populariti, memberikan kesan budaya dan sosial di dalam dan di luar platform. #ItStartsOnTikTok mengukuhkan peranan TikTok sebagai platform di mana ‘budaya’ dicipta oleh komuniti, pengguna di Malaysia dan di seluruh dunia.

Sejak dimulakan, TikTok telah berkembang menjadi platform yang bersemangat, positif dan selamat bagi pencipta untuk membiarkan imaginasi mereka melambung tinggi dan menggunakan kreativiti mereka untuk membuat kandungan hebat yang menjangkau khalayak di seluruh dunia. Impak yang dilakukan masyarakat TikTok pada setiap aspek budaya, dari seni hingga makanan hingga kecantikan, fesyen, dan filem, tidak dapat disangkal lagi. Ini diwakili oleh pelbagai komuniti pencipta kita seperti Harith Zazman, penyanyi lagu hit ‘Cute’ yang ditemui di TikTok, #HeadDanceChallenge yang dimulakan oleh pencipta Malaysia Afiq Hakim yang menjadi cabaran viral di seluruh dunia, dan ketika kumpulan superstar K-pop BTS melancarkan #CNSChallenge untuk mempromosikan hit terbaru ahli kumpulan J-Hope.

TikTok adalah alat yang mudah untuk meneroka dan mengalami perkara baru seperti melancong dengan #ExperiencePenang ketika TikTok bekerjasama dengan Penang Global Tourism. TikTok mengetengahkan budaya Malaysia dengan meraikan perayaan budaya penting seperti # Raya2020 dan Hari Kemerdekaan Malaysia dengan #KitaBersama semua sambil tetap selamat di rumah. Baru-baru ini, TikTok melancarkan kempen # thinkb4youdo untuk mempromosikan keselamatan dalam talian, menarik perhatian yang lebih besar terhadap bahaya menyiarkan kandungan berbahaya di platform, dan menggariskan cara untuk memerangi buli siber.

Loh Kai Zhi, Ketua Pemasaran, TikTok Malaysia menjelaskan, “TikTok adalah destinasi utama di mana tren yang menghiburkan, memberi inspirasi, dan bermakna bermula; di mana detik-detik kenangan dalam hidup dicatat dan dikongsi, dan di mana bakat baru berpeluang untuk dicari oleh masyarakat. Dengan #ItStartsOnTikTok, kami menjemput semua rakyat Malaysia untuk berkongsi perjalanan TikTok mereka dengan kami dan bagaimana ia telah mengubah kehidupan mereka, serta mendorong orang lain untuk mencuba dan memanfaatkan sihir yang ada di TikTok; mencipta, menghiburkan, belajar, mengajar, memberi inspirasi, pengalaman dan banyak lagi! “
 
Sama ada mempelajari sesuatu yang baru, mengikuti hits puncak terbaru, menyertai trend tarian viral, merakam detik-detik berharga yang dikongsi dengan keluarga dan rakan, atau mencari komuniti anda sendiri – #ItStartsOnTikTok! Mulai 15 September dan seterusnya, semua pencipta Malaysia digalakkan untuk berkongsi perjalanan TikTok mereka dengan masyarakat dan bagaimana ia mengubah hidup mereka.

Jadi tunggu apa lagi? Muat turun atau buka aplikasi TikTok sekarang untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kempen #ItStartsOnTikTok hari ini!

Kongsi Artikel Ini
By Zainal Afnan

Related Posts