TikTok Lancar Pertandingan Kreatif Untuk Penyelesaian Cabaran Pemasaran Dunia Sebenar

TikTok, destinasi utama untuk video mudah alih bentuk pendek, memanggil semua profesional pemasaran dan kreatif serta agensi di Asia Tenggara untuk berfikir di luar kotak dan menyertai pertandingan kreatif TikTok Trendsetter. Dilancarkan pada 9 November 2020, TikTok Trendsetter bertujuan untuk memberi inspirasi kepada profesional dan agensi di Malaysia untuk memanfaatkan potensi TikTok yang belum dimanfaatkan untuk menyelesaikan cabaran pemasaran dunia nyata.

“Kekuatan TikTok jelas, tetapi ia memerlukan cara berfikir yang baru dan berbeza. Menggunakan platform berasaskan hiburan membolehkan pemasar untuk berinteraksi dengan pengguna dalam persekitaran ‘sound on’, membuka peluang baru, “kata Ng Chew Wee, Ketua Pemasaran Perniagaan TikTok. “Sama seperti pengguna kami, kami mengajak pemasar untuk bereksperimen dan menjelajahi sisi kreatif mereka sambil menangani cabaran jenama hari ini melalui persaingan kreatif Trendsetter.”

Berlangsung selama enam minggu, pertandingan kreatif TikTok Trendsetter terbahagi kepada tiga kategori berasingan termasuk:
● Kategori Individu: Peserta perseorangan untuk menghantar satu idea kreatif video TikTok yang menangani cabaran berkaitan pemasaran untuk Perniagaan Kecil dan Menengah (PKS), dan sektor seperti Barang Pengguna Bergerak Cepat (FMCG) dan Kerajaan.
● Kategori Agensi: Peserta agensi untuk menghantar papan cerita untuk sekurang-kurangnya empat idea kreatif video TikTok, rancangan media memanfaatkan TikTok dan satu contoh video TikTok yang menangani cabaran berkaitan pemasaran untuk industri seperti Fintech, Luxury, Automobile, dan Telecoms.
● Kempen Sedia Ada: Kempen yang telah dijalankan di TikTok tahun ini juga dapat menyertai pertandingan ini.

Semua penyerahan perlu dihantar selewat-lewatnya pada 24 Disember 2020 dengan pengundian untuk idea paling kreatif berlangsung dari 4 hingga 22 Januari 2021. Panel hakim berikut yang mewakili eksekutif kreatif dalaman dan agensi, serta CMO dan TikTok Creators, akan menentukan pemenang pertandingan yang akan diumumkan pada 1 Februari 2021:
● Ng Chew Wee, Ketua Pemasaran Perniagaan TikTok
● Katie Puris, TikTok Pengarah Urusan Pemasaran Perniagaan Global
● Dianchen Yao, TikTok Head of Client Solutions SEA
● Nguyen Dinh Toan, Naib Presiden Eksekutif Pemasaran di Suntory Pepsico Vietnam
● Sutirapan Sakkawatra, Ketua Pemasaran EVP di Siam Commercial Bank
● Roberto Saputra, Ketua Pegawai Jenama di Smartfren Telecom
● Jeff Cheong, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif DDB Group Singapore dan Presiden Tribal Worldwide Asia
● Maryzyle Fernadez Galinato, Pengarah Kreatif Kumpulan di Hakuhodo Saigon
● Pingkan Rarumangkay, Pengarah Kreatif Eksekutif di Wunderman Thompson Indonesia
● Tay Guan Hin, Ketua Pegawai Kreatif BBDO Singapura
● Sompat Trisadikun, Ketua Pegawai Kreatif di Kumpulan Leo Burnett dan Kumpulan Publicis di Thailand

Untuk setiap kategori, pemenang daerah dan tempatan akan dipilih. Pasukan agensi berpeluang memenangi hadiah hingga AS $ 40,000, sementara pemohon individu boleh memenangi sesi bimbingan dengan eksekutif TikTok Global Business Marketing (GBM).

Penyelidikan Kantar menunjukkan bahawa untuk memanfaatkan respons khalayak yang kuat, sangat penting untuk memahami TikTok dan berinteraksi dengan pengguna dengan syarat mereka sendiri. Untuk memberikan pemahaman yang lebih mendalam mengenai bagaimana memanfaatkan TikTok untuk tujuan pemasaran, TikTok juga akan mengadakan bengkel kreatif pada 24 dan 26 November dengan kerjasama BBDO Singapura, yang dihoskan hampir di https://www.tiktok-trendsetter.com/ untuk sesiapa berminat untuk belajar mengenai memanfaatkan platform untuk menyelesaikan cabaran kreatif.

Untuk memasuki pertandingan, lihat tutorial, amalan terbaik dan buku permainan kreatif, sila lawati: https://www.tiktok-trendsetter.com/.

Kongsi Artikel Ini
By Zainal Afnan

Related Posts