Ushera Tampil Lagu Raya – ‘Kembali’

Penyanyi Jazz, Ushera, hari ini merilis lagu Rayanya yang bernama Kembali (Return) yang menyaksikannya mengambil suara tradisional Melayu dengan sedikit nuansa Melayu Ghazal.

Seorang pelakon yang tidak asing lagi untuk memperkenalkan peminat muzik Malaysia kepada klasik Melayu yang merangkumi tahun 1940-an dan 1950-an dengan gaya elegannya diilhamkan untuk menangani keadaan semasa yang menghalang penghuni bandar untuk kembali ke kampung halaman mereka untuk Raya.

“Kembali adalah percubaan kedua saya dalam menulis dan menghasilkan lagu Raya setelah Suka Ria Raya pada tahun 2017. Namun, ini adalah kali pertama saya menyanyikan dan merakam lagu Melayu tradisional klasik dengan nada yang lebih lembut. Bermula dengan saya menulis muzik sendiri tetapi telah digubah sepenuhnya dan dihasilkan oleh Ganesh Bala menambahkan pengaruh Ghazal dalam melodi. Lirik ini pada mulanya ditulis oleh Raihani Mohd Saaid, dan salinan akhir lirik ditulis bersama oleh saya agar sesuai dengan sentimen yang saya idamkan. Ini adalah proses yang sukar untuk mendapatkan Kembali tepat pada tahun ini tetapi saya sangat gembira dengan hasilnya, ”kata Ushera.

Ghazal Melayu adalah salah satu daripada banyak genre Ghazal yang berkembang di dunia Melayu dengan menggabungkan puisi dan muzik yang berasal dari Timur Tengah dan India. Menelusuri asalnya dari puisi Arab abad ke-7 kuno, Ghazal menyebar ke Asia Selatan pada abad ke-12 kerana pengaruh mistik sufi dan istana Kesultanan Melayu.

Menurut Ushera, “Kembali bukanlah lagu yang mudah untuk ditangani secara lisan. Saya belajar menggunakan alat suara yang berbeza untuk mencari tempat manis. Saya juga harus belajar latihan nota yang menimbulkan cabaran baru bagi saya. Dalam bahasa Melayu kita menyebutnya lenggok, dan dengan Kembali, adalah tanggungjawab saya untuk menghidupkan lenggok ”. Ushera juga merupakan jurulatih vokal yang mengendalikan sekolah muziknya sendiri yang bernama Ouch Academy.

Menjelaskan makna di sebalik Kembali, Ushera mengatakan bahawa itu lebih dari sekadar lagu Raya kerana ia melambangkan banyak makna. Selain kepentingannya yang jelas berkaitan dengan budaya balik kampung, Kembali juga dapat berarti seseorang yang mencari jalan kembali ke dalam diri mereka sebagai sebahagian daripada perjalanan hidup mereka.

Kembali kini boleh didapati di semua platform streaming utama. Tonton video lirik Kembali di YouTube.

Ikuti Ushera di Instagram dan YouTube dengan nama yang sama

Kongsi Artikel Ini
By Zainal Afnan

Related Posts